Sup ikan Gruk-gruk ..untuk org dlam pantang



Disebabkan ada org dlam pantang dalam umah ni....si ibu kena le cara2 org berpantang..
hari ni masak sup ikan gruk2 .....org yg dalam pantang tak lalu nak makan .. org yg pantang tengok yg baham...tak pe le sat lagi makan le dia tu...nak kencing pun takut...hehehe..teruk gak ye...kalau org pompuan bersalin nak buang air beso pun takut...kat bawaah di sertakan resepi sup ikan...biasa je rasanyer..org lain pun pandai buat gak..tapi nak share je...kut2 le ada org baca blog yg entah hape hape ni...

bahan:
ikan jenahak/merah
bawang putih di hiris
halia,bawang besar semuanyer dihiris
cili pada dipecah2kan
air asam limau nipis
tomato,batang saderi, bunga kobis,tomato
bunga lawang , kulit kayu manis, pelaga
air,garam,serbuk perasa kalau suka

cara2nye:
1:masukkan ikan, air secukupnye bersesuain ngan ikan,masukkan bawang putih ,halai,bawang besar yg telah dihiris,kulit kayu manis,bunga lawang n buah pelaga biarkan sampai mendidih
2. kuah dan mendidih masukkan garam dan serbuk perasa asam limau biarkan sebentar dan masukan sayur2an..(nak rasa pedas berasap pepah kan cili padi masukan ke dlam sup)
3. siap dihidangkan dan taburkan dengan bawang goreng dan daun sup...

Comments

  1. Em, nampak sedap saja... Tidak semesti orang bersalin sahaja boleh makan sup ini..kan?

    ReplyDelete
  2. ha'ah...memang sedap...pedas sikit..org tak bersalin boleh makan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Macam biskut pulak ya..sekejap ada sekejap tak de..

Pokok Mata Kucing