Posts

Showing posts from June 6, 2010

Pokok Mata Kucing

Image
Pokok mata kucing ni di tanam sejak pindah dalam tahun 2005 kalau tak silap le...pokok ni diberi oleh pihak pemaju.Setiap rumah diberi 2 anak pokok buah2an teman amik pokok buah mangga dan buah mata kucing.Punya le lama nak rasa hasil nye jiran sekeliling dah lama merasa. Tapi sejak boss kat umah tu rajin mencantas dahannye..mula le dia mengeluarkan bunga-bunga cintanye tapi tak banyak sangat le..tapi boleh le anak2 merasa makan buah mata kucing ni..rasanye manis sangat sampai melekat kat tekak..(saja je nak mengapi2kan cik amah kita ...hahaha)
Gambar ni baru je diambil petang tadi..nampaknye musim kali ni mata kuncing ni menjadi sangat..harap2 pada 1ogos ni dah masak boleh le bagi rasa kat Cik Amah kita.Akak nanti kita bawak bagi awak rasa tau....

Pepohon nan menghijau di kaw rumah..

Image
ini pokok pandan teman memang pandai tanam pokok pandan merimbun je..
yang ni pokok lengkuas
mata kucing sedang berbunga

Ini lah pokok mata kucing yang ditanam dlm 5 tahun yg lepas..dah makan hasilnye..manis sangat..pokok mata kuncing ni la teman cerita kat Rahmah(akaktoo.blogspot.com).Jangan dengki ye Rahmah..


Sarapan pagi yang sempoi..

Image
Hari ni teringin nak makan kanji, ari tu terlihat kat blog mat gebu tentang bubur nasi..tu rasa

nak makan kanji..

So ari ni aktiviti kat pejabat sebelum menjalankan tugas..merebus nasi le..

apa lagi boleh le menjamu selera..resepi ni bukan le amik dari mat gebu tapi dari bonda tercinta..

layannnnnnnnnn....

Bahan2
beras secawan
air untuk merebus beras
sedikit halia
sedikit halba
udang kering
bawang besar
sedikit santan
sedikti garam
cara:
rebus beras dengan air hingga kembang kemudian masukan udang kering ,bawang besar yg telah dihiris ,halia, halba dan santan dan masukan garam secukup rasa. Dan boleh lah ditutup api bila bubur tu agak pekat sedikit. lepas tu taburkan ngan daun sup.
sedap dimakan gan ikan bilis goreng , telur asin ke ikan masin ke..dan cili padi...alamak terangkat..

Cuti Sekolah datang lagi.....

Image
Cuti sekolah lagi..minggu cuti sekolah boleh bangun lambat sikit...tapi cuti sekolah ni..kena masak lebih sikit....pirahna-pirahna tak sekolah...stok makan kena beli lebih sikit.pagi tadi dah gi ke tesco beli stok untuk seminggu...tak tau cukup ke tak..
hari ni tak masak sebab cuti sekolah maknanye musim makan nasi minyak..pegi makan kenduri teman hari ni..tapi kena masak gak..

sarapan pagi tadi teman buat Roti Jalan n Kari ayam..laku jualan ari ni...
Hari Jumaat lepas kat pejabat walaupun sibuk ngan keja sempat gak wat kerabu ayam..resspi ni di ambik dari blog kak hanieliza..tima kasih kak liza sedap le..tapi masa kat pejabat ayam tu teman rebus tak berapa sedap sangat...ayam tu kalau dibakar atau di panggang ladi sedap...diperap sikit ngan sos lada hitam..sesapa nak amal kan diet memang sesuai