Posts

Showing posts from 2012

Deman Durian Crepe....

Image
Rasanya satu Malaya..dah tau pasal durian crepe.Aku pun terikut2.Ta da...akhirnya berjaya juga misi nak wat durian Crepe.Rasanya cam makan kuah durian ngan roti jala/lempeng..cuma lebihnya taruk whipping cream..di bungkus ngan lempeng tu jer..not bad la rasanya

Jalan-jalan cari makan

Image
Hari ni lunch kat Sajian G Jee..makan kewtiew...sedap juga la...dari semalam...Semalam makan kat Terminal Amanjaya cam Pudu Central le kekononya..tempat ok...tempat makan pun ok..cuma ada satu tempat makan tu ala-ala gerai tepi jalan jer ..cara pinggan hidangan nyer..udah le sikit...bagi i ni yang kuat makan....hehehe  kuat makan ke?Tap Si ESah kawan teman yg kecik molek tu kata ciput jer..tak puah makan katanya
hari ni amik kau tak lalu nak ngabihkan nya...kekandag org kita mi kalau nak berniaga ala2 kadar jer..pikai pinggan pun tak menarik perhatian pelanggan..

kekadang pinggan yg cantik tu yg menarik minat pelanggang...cam gambo kat atas tu...rasa cam makan kat hotel je..harga sama jer...

Konvokesyen Day Along

Image
Di lahir kan pada 16.3.1990.Diberi nama Hafizuddin bin Mohd.Hussin..cucu pertama emak dan abah..cucu kemanjaan ni...dipelihara oleh emak n abah sejak lahir hingga umur 3 tahun.Aku cuma jaga masa cuti jer..sekarang dah berumur 22thn..lega dah habis belajar..dah ada digree dah..dah pun bekerja tanpa menggangur lama2...lega rasa hati..

Along , ibu bangga ngan kejayaan along..walaupun tak mendapat bantuan keawangan sepenuh dari ibu..tapi Along boleh berjaya.Along jadi pendorong kepada adik2.SEkarang along dah kerja...simpan duit untuk masa depan along.Ibu tak mintak along bantu ibu..tapi cukup sekadar ingat ibu ...dan jaga adik2 bila ibu tak ada nanti..

       TAHNIAH ATAS KEJAYAAN MU

Bengkang Tepung Gandum

Image
Bengkang Tepung Gandum..serapan pagi ni Semalam rasa sihat sikit badan..kalau tidak kaki ni rasa sakit sangat kalau duduk lama..kalau berdiri tak kesah sangat...jadi teman merancang nak wat kuih bengkang tepun gandum..arwah mak suka ni..kalau dia masak tak oven nya siap bakar pakai sabut kelapa atas bawah...siap garing atas bawah..kuih ni pun kegemaran abah gak.. Resepinya.. 2 cawan tepung gandum 4 cawan santan 1cawan gula 1biji telur perwarna hijau/perisa pandan cara: 1. pukul telur dan gula sampai sebati,kemudian masukan 4 cawan santan kedalam adunan telur tadi dan kacau samapi sebati 2. masukkan pulak tepung gandum tadi dan kacau sampai sebati ngan adunan satan tadi..lepas tu campurkan perwarna hijau dan perisa pandan. 3.tapisa adunan tadi ...lenser loyan dengan majerin kemudian bakar dalam oven selama 1 jam atau sampai masak...kalau nak lagi tradisi...bako ngan dapur arang...lagi sedap gambo tak lawa ..tak kesah la..saja je nak simpan resepi ni takut lupa..senang kemudian hari na…

Pokok mata kucing n pokok mangga

Image
Ini ada lah buah mata kucing ku yg berdahan2..berbuah sepanjang tahun tak berhenti2...ada yg masih baru berbunga dan tengah berputik pun ada..tengah nak masa pun ada...manis sangat..cam import bak kata Akak Rahmah Zain...kalau musim berbuah banyak I kirim kat U lagi ye My Laling...
 ni pokok mangga ku yg sedap, tapi  berbuah 4 tahun sekali...tapi tahun ni dia baik sangat..buah belum masak ...ada pulak yg dahan yg mengeluarkan bunga...allhamdulilah...rezeki tahun ni


ni dahan mangga yg berbunga...Rahmah apa macam ....boleh le kita jual nanti...hahaha

Kepenatan yang tak akan berkesudahan.....

Image
Penatnya rasa ...
bangun seawal 5 pagi...
sediakan sarapan anak2 pegi sekolah...
bangun kan anak2..
solat subuh..
6.30 start bergerak anto anak(Hazim..dia darjah 6) sekarang ni dia kena masuk awal pukul 7
ada kelas tambahan pagi...petang pun ada juga..
sementara anto hazim..
Amyrah dan Hariz di kerah bersiap2 ..
amyrah sekolah agama pagi..
Hariz ada latihan bola sepak..
lepas anto hazim..hariz pulak..
lepas hariz ..
baru anto amyrah..
tak boleh keluar serentak...
naik motor le katakan..
kalau kereta boleh le seklali arung jer..
bila semua dah anto..
baru le boleh bersiap2 anto diri sendiri pegi keja ..
sampai opis penat dah...
hari tak masak untuk tengah hari...
tak ada sapa kat umah..
hazim balik nanti ..
beli kat kedai jer..
rutin harian belum habis lagi
selagi tak tutup mata malam karang..
itu la tugas IBU

aduhai..ni yg malas jumpa dr. ni...............

Image
Arini pegi jumpa dr.follow up untuk kecing manis...keputusan bsp ok jugak la masa puasa 6.6mmol..lepas buka posa 9.00mmol..tekanan darah ok...cuma yg tak gemor nak dengor keputusan scan buah pinggang....
dr... buah pinggang puan ada bengkak sikit...saya tak boleh nak buat..nanti saya refer puan ke pakar...kat sana nanti pakar akan buat scan lagi...ayooook..rasa mahu pengsan ...tu satu hal

dr..keputusan scan puan ni ..puan ada faibrod...tapi kecik je..tak perlu risau ..kita pempuan semua ada faibrod...dua kali nak pengsan di buatnya....

tu la agaknya ye kenapa org tak nak wat medical check up..nanti semua terbongkar.....
biasa la tu dah masuk 4 siri...umur tak berapa nak muda..redah dan redho.Nanti ada temujanji pada 28/2/2012 untuk scan lebih detail.

Nasib baik ubat kecing manis tak bertambah..tapi selalu ngelat jugak...ikut dan makannya..

no stok ubat yg baru amik....jangan risau tak abis punya.....
ni ubat antibiotik..untuk kencing berkuman...
ni ubat untuk urat saraf...bukan ubat s…

Selamat Ulang Tahun Sayang...

Image
Hari ni hari jadi adik(anak ku) yg ke lapan.Namanya Amyrah Suryani Putri..org selalu tanya nape tak letak putri tu kat depan..dlm hati selalu berkata suka hati la..nak letak kat belakang kat depan ke..anak aku suka hati le..hehehe.Bukan nya kerabat mana pun nak letak putri kedepan..

Dilahirkan dengan tak cukup bulan sebulan lebih awal..ada komplikasi jantung masa dilahirkan..dr kata jantung berlubang..tapi syukur allhamdulillah selepas 3 bulan dilahirkan lubang dah tak ada...nampak je femenin tapi kasar juga org nye..umur 4 tahun dah boleh bawak basikal tanpa roda kecik..cukup berani betul..pernah patah bahu masa darjah 1..seba terjatuh panjat pagar rumah lebih.. teror dari abang2.Suka bercakap dan bertanya...sampai malas nak jawab.

Sekarang dia membesar dengan sihat..suka bercakap..manja anak bongsu le katakan.Permintaan hadiah harijadinya tak la mahal mana pun cuma sekadar dimintak dibelikan buku2 rujukan /latihan bahasa arab,agama islam,sains n matematik...ya la adik nanti ibu beli…

hasil tuaian....

Image
ini lah hasil tuaian dari kebun aku yg berekar2 tu ....merahnya...dan ....
ini la..hasilnya..bendi goreng belacan...perghhh..jangan tak percaya warna merah telah bertukar menjadi hijau..rasanya tetap rasa bendi

Jom kita berkebun..

Image
jom kita berkebun....
sapa pernah tengok bendi warna merah (red devil ocra)...merah menyala kan...tapi rasa tetap sama macam bendi hijau..
seronok rasanya tengok hasil tanaman sendiri...pic ni amik minggu lepas...hari ni bendi ni dah banyak petang ni boleh kutip hasil..tak banyak tapi boleh buat goreng bendi ngan belacan ke...atau wat rebus n cicah ngan sambal belacan..mak aiii sodap ni..
ini pokok cili api kampung ...cilok dari kg. emak yg semai...aku kutip je...jangan sangka amik dah beso tak perlu jaga...silap2 boleh mati ooo. kalau tak siram selalu..dah berbunga ..bestnya..kalau ikut dari induk dia..pedas giler..
ini pulak pokak lobak putih...tunggu nak menuai jer ...masak lemak putih sedap jugak ni..tumis air bubuh ikan bilis sikit..hermmmmmmmmm....perut tengah lapar ni.
ha ini lah pokok buah mata kucing....sentiasa berbuah.sapa yg pernah merasanya mesti teringat2...hehehe.manis sangat.macam aku ni tak leh nak makan banyak...Bsp mesti naik punya la..