Bengkang Tepung Gandum

Bengkang Tepung Gandum..serapan pagi ni
Semalam rasa sihat sikit badan..kalau tidak kaki ni rasa sakit sangat kalau duduk lama..kalau berdiri tak kesah sangat...jadi teman merancang nak wat kuih bengkang tepun gandum..arwah mak suka ni..kalau dia masak tak oven nya siap bakar pakai sabut kelapa atas bawah...siap garing atas bawah..kuih ni pun kegemaran abah gak..
 
Resepinya..
 
2 cawan tepung gandum
4 cawan santan
1cawan gula
1biji telur
perwarna hijau/perisa pandan
cara:
1. pukul telur dan gula sampai sebati,kemudian masukan 4 cawan santan kedalam adunan telur tadi dan kacau samapi sebati
2. masukkan pulak tepung gandum tadi dan kacau sampai sebati ngan adunan satan tadi..lepas tu campurkan perwarna hijau dan perisa pandan.
3.tapisa adunan tadi ...lenser loyan dengan majerin kemudian bakar dalam oven selama 1 jam atau sampai masak...kalau nak lagi tradisi...bako ngan dapur arang...lagi sedap
 
gambo tak lawa ..tak kesah la..saja je nak simpan resepi ni takut lupa..senang kemudian hari nanti....
teman buat je...tapi leh nak makan banyak...ada dibetis...huhuhu..keturunan...
Sarapan pagi dengan benda2 manis ni cam kenyang jer....
 


Comments

Popular posts from this blog

Macam biskut pulak ya..sekejap ada sekejap tak de..

Sup ikan Gruk-gruk ..untuk org dlam pantang

Pokok Mata Kucing