Chow Kit Road yang penuh memori...


Chow kit Road..penuh dengan kenangan sewaktu zaman kanak2,zaman remaja dan zaman sebelum menamat zaman bujang.Di pasar chow kit lah temapt membeli barang basah ikan sayur daging.Emak mesti bawak kita orang(aku dan kakak) untuk membeli barang kalau tak sekolah supaya tahu mana tempat yang dapat murah dan tempat emak selalu beli.Peniaga2 buah tetap masih ada disini..tapi mungkin PATI kut,sebab dari bunyi bahasa nye pun lain.Orang yg berkunjung kesana pun ramai PATI INDON.Ingat masa remaja umur dlm lingkungan 15thn emak selalu ikut abah out-station kami ,aku dan akak aku selalu gi pasar chow kit untuk beli barang2 basah masa tu emak tinggal kan duit rm 50 je tu untuk seminggu..kita orang belanja rm 10 sehari..cukup tu macam2 boleh beli,sekarang jangan harap le...Rm 50.00 sehari je hilang dari pandangan ....
tu dia amik ko..hahaha. punya besar nye tempat kuah bihun sup kedah..macam kapal..kawasan ni dulu2 tempat aku dating..makan laksa...sekarang tak lalu nak makan kut...hehehe
mari,mari...beli emas...jual emas kat kaki lima je tu..macam ori je kan..tu lah dia Chow kit..macam-macam ada...


gambar ni diambil dari jenjatas chow kit road..ingat lati tak tempat arwah Sudirman Hj.Arshad nyanyi disini...masa tu aku pegi tengok tapi tak boleh dekat keluar umah kul 6ptg tu tapi orang dah ramai tak ingat lak tahun berapa?tempat teksi berderet tu dulu2 tempat aku tunggu bas mini 21 ..nak pegi keja kat damansara utama..kul 6.00 dah kuar ko..takut terlambat ..nanti bas penuh takut berdiri kat tangga..rumah bukan nyer jauh pun dari chow kit..kat kg.limau jln tar je..orang2 kg.baru je tau mana kg.limau tu..terkenang fasal bas mini ni..tak tau nak cakap ..manis ada pahit pun ada..

yang pahit nyer bila tak dapat tempat duduk..bergesel ngan mamat2 kalau yg baik tu..ok le tapi dapat yang suka gesel "anu"nyer kat punggun kita...ya allah geram nyer..lepas tu wat dek je..cam tak ada apa2 yg terjadi.Suka kalau ada lelaki cina yang duduk..depa ni sopan..cepat2 bagi kita tempat duduk. tapi kalau lelaki melayu..hemmmmm hampeh..lagi2 kalau girlfriend duduk sebelah...lepas tu siap tutup tingkap..takut rambut girlfriend ditiup angin...masa cam nak maki jer..dah le kita berdiri panas lak tu...huhuhu.Tapi sekarang ni dah senang kan ada lrt monorel la..macam yg kat bawah ni....tak le kes bergesel dan kepanasan..

ibu ..apa benda kat atas tu..tu le monorel...Ipoh talak ma...mana wa tau ma...
ini budak Ipoh mali...dia ingat kat Ipoh kut tak yah nak pegang2...kena kidnap baru tau

sedap nyer air ni penyejuk tekak...dik air cincau tanpa gula yer.. air rm1.00 sekali sedut jer..

mari2 kak mangga kat...2kilo Rm5.00..tergoda gak...beli 2 kilo tak menyesal rasa manis..
ini bas baru ..dulu sri jaya je..aircon lagi untung org zaman sekarang ..dulu fresh air..dari luar..ngan asap kenderaannyer..sampai umah lap muka ngan tisu..nah ko amik ngan hitam nyer..
ermmm sedapnyer..
apam balik satu Rm 2.00 kat Ipoh satu Rm 1.50...tapi sedap kl nyer lagi
ha...teka ni bangunan apa dulu Hankyu Jaya...sekarang Plaza TAR..tapi tak pegi masuk pun,tak tau apa ada kat dalam tu..

Tu la chow kit yang penuh kenangan..tu tak cerita semuanyer lagi..hehehe ada yang kena sensor..tak boleh cerita semua.Nanti nak cerita pasal Kg.Limau pulak...situ lagi happening..

Comments

Popular posts from this blog

Sup ikan Gruk-gruk ..untuk org dlam pantang

Pokok Mata Kucing

aduhai..ni yg malas jumpa dr. ni...............